Vegetariánstvo a vegánstvo

Vegetariánstvo a vegánstvo
Oznámkujte tento článok 🙂

Vegetariánstvo a vegánstvo

1  2  3

Vegetariánstvo a chudnutie

Pomôže vám vegetariánstvo schudnúť?

Vegetariánstvo je podľa vedeckých štúdií spojené s nižším rizikom chronických ochorení a môže vám pomôcť schudnúť. (1)

Avšak má svoje určité riziká. Tie poukazujú na to, že za určitých okolností môže byť chudnutie na vegetariánskej strave ťažké. Hlavným problémom je vysoký príjem rafinovaných sacharidov alebo vysoko priemyselne spracovaných potravín. Vedecké štúdie síce pri skúmaní vplyvu vegetariánstva na chudnutie poukazujú na to, že vegetariánska strava môže byť pre chudnutie efektívna (2, 3), ale…

Vegetariánska strava má totiž viacero rizík, ktoré vám môžu chudnutie sabotovať. Tu je niekoľko z nich.

Jete veľké porcie, ale málo bielkovín

Tento problém môže nastávať v prípade, že človek na vegetariánskej strave jednoducho veľkosť svojich porcií veľmi nekontroluje. Síce má pocit, že neje nič nezdravé, takže sa nič negatívne s jeho hmotnosťou nemôže stať, avšak nemusí to byť zasa až také ružové. Zvýšený kalorický príjem totiž bude vždy zákonite viesť k priberaniu hmotnosti. A to platí hlavne v prípade, keď zanedbávate dostatočný príjem bielkovín.

Bielkoviny sú pri chudnutí totiž kráľom živín. Zvyšujú váš pocit nasýtenia, vďaka ktorému regulujú hormóny hladu a sýtosti, znižujú vďaka tomu kalorický príjem a podporujú chudnutie. (4, 5, 6) 

Proste platí jednoduché pravidlo. Keď nemáte dostatok bielkovín, budete jesť viac jedál, zvyšovať tým kalorický príjem a vaša snaha schudnúť príde nazmar. To platí v prípade vegetariánstva dvojnásobne. Dôvod je ten, že každý vegetarián trochu s dostatočným denným príjmom bielkovín bojuje. Pretože mu tieto žíviny chýbajú hlavne v mäse a rybách.

Jete príliš veľa rafinovaných sacharidov

Vegetariánstvo je u väčšiny ľudí spojené so štíhlosťou. Tak to proste je. Avšak nie vždy to platí. Aj keď si možno neviete predstaviť vegetariána s nadváhou alebo obezitou, pretože vám to nejako nejde dokopy, deje sa to veľmi často.

Vo svojej praxi výživového poradcu som zažil prípady, kde mali vegetariáni cieľ schudnúť. Asi vám to príde divné, ale stáva sa to. Stáva sa to hlavne z toho dôvodu, že v určitých prípadoch vegetariáni po vynechaní mäsa, rýb, mliečnych výrobkov a vajíčok majú zrazu o dosť zúžený výber jedál. A keď sa človek na to dopredu nepripraví, tak volí samozrejme najjednoduchšiu možnosť. Lenže tá je veľakrát bohužiaľ nesprávna.

Vegetariáni totiž práve z tohto dôvodu volia jednoduché náhrady vynechaných jedál. Sem patria napríklad vysoko rafinované sacharidy, ako sú chlieb, pečivo, pizza a cestoviny. A týmito jedlami sa vegetarián môže veľmi ľahko prejesť. Na jednu stranu má pocit, že nerobí nič negatívne a na druhú stranu sa pomaly už nezmestí do šiat. Takto si svoje vegetariánstvo asi človek nepredstavuje.

Potraviny s vysokým obsahom sacharidov majú totži nedostatok vlákniny a nedokážu vás dostatočne zasýtiť. Nezvládnu to tak dobre, ako napríklad celozrnné, komplexné sacharidy. Vďaka tomu následne prijímate nadbytočné kalórie. (7) A je úplne jedno, či ste vegetarián alebo nie.

Navyše podľa niektorých vedeckých výskumov rafinované sacharidy uvoľňujú nadmerné množstvo inzulínu, hormónu ktorý reguluje hladinu krvného cukru. Tento faktor následne taktiež môže viesť k priberaniu hmotnosti. (8, 9)

Jedna vedecká štúdia, ktorej sa zúčastnilo až okolo 500 000 ľudí zistila silnú spojitosť medzi vyššou hladinou inzulínu po zjedení sacharidov a vysokým indexom telesnej hmotnosti (BMI). (8) Jednoducho povedané, čím viac sacharidov budete jesť, tým sa bude vaša hodnota BMI zvyšovať. A okrem toho samozrejme taktiež aj vaša hmotnosť.

Sústredíte sa na vysoko priemyselne spracované vegetariánske jedlá

V tomto prípade platí takmer to isté, čo u sacharidov. Vegetariánska strava potrebuje nejaké doplnky. A mnoho vegetariánov hľadá tieto doplnky vo vysoko priemyselne spracovaných vegetariánskych jedál. Opakujem vegetariánskych jedál. A práve tu je ten háčik. Tieto jedlá síce sú vegetariánske, avšak vďaka ich vysokému priemyselnému zásahu pri výrobe pomôžu zabrániť vašej snahe schudnúť.

Medzi príklady takýchto potravín môžu patriť rôzne vegetariánske burgre, dezerty, či vegánske syry. Tieto potraviny sú totiž často plnené chemickými konzervantmi, farbivami, priemyselnými látkami, či pridanými cukrami. Keď ich teda konzumujete vo vyššom množstve, výsledok bude jasný. Priberanie.

Vedecké výskumy totiž ukazujú, že konzumácia priemyselne spracovaných potravín zvyšuje riziko obezity, vedie k vyšším hodnotám LDL (zlého) cholesterolu i krvného tlaku. (10)

Vegánstvo a chudnutie

Je vegánstvo pre chudnutie efektívnejšie ako vegetariánstvo alebo nie?

Podľa vedeckých výskumov majú vegáni tendenciu byť štíhlejší a majú nižšie hodnoty indexu telesnej hmotnosti (BMI) ako ne-vegáni. (11, 12)

Tieto výsledky môžu vysvetľovať stav, prečo sa stále väčšie množstvo ľudí obracia na vegánsku stravu s cieľom schudnúť. Možno si to teraz vysvetlíte jednoducho tým, že majú vegáni proste vo svojom životnom štýle iné faktory, ktoré im pri chudnutí pomáhajú. Napríklad viac pravidelne pohybovej aktivity, či zdravšie voľby v prípade životného štýlu.

Možno vás to prekvapí, ale nie je to tak úplne pravda. Množstvo vedeckých výskumov, konkrétne randomizovaných kontrolných štúdií totiž (štúdie, ktoré sú považované za zlatý štandard vedy) poukazujú na to, že vegánska strava je pri chudntí účinnejšia ako diéty s ktorými bola porovnávaná. (13, 14, 15, 16, 17, 18)

Výskumy všeobecne poukazujú na fakt, že ľudia na vegánskej diéte schudli viac kilogramov, ako tí, ktorí dodržiavali diéty s obmedzeným príjmom kalórií a to dokonca aj v prípade, že im bolo dovolené, aby jedli až kým necítia sýtosť. (13, 17)

Ako je to možné?

Odpoveď môžeme hľadať v tom, že u vegánskej diéty máte tendenciu jesť menej kalórií, pretože obsahuje vyšší príjem vlákniny, ktorá vás dokáže dostatočne zasýtiť.

Aké sú riziká vegánskej stravy?

Čo vegánstvo a zdravie?

Otočte prosím na poslednú 3. stránku.

Pokračovať v čítaní článku