5 tipov pre chudnutie, ktoré IGNORUJTE

5 tipov pre chudnutie, ktoré IGNORUJTE
Oznámkujte tento článok 🙂

1  2

Ako schudnúť?

Čo je pravda a čo klamstvo?

V dnešnej dobe naozaj existuje o chudnutí na internete obrovské množstvo informácií.

Niektoré tipy o chudnutí, ktoré na internete nájdete sú dobré, iné už menej a niektoré sú naozaj škodlivé.

Víziou Nutrition Experts je prinášať vám pravdivé a overené informácie o chudnutí a výžive. Preto naše články odkazujú na vedecké štúdie, ktoré tieto informácie potvrdzujú.

A pretože je našim cieľom, aby ste sa internetovej džungli informácií o chudnutí vyznali, témou dnešného článku bude

5 tipov pre chudnutie, ktoré IGNORUJTE.

Pretože jednoducho nie sú pravdivé.

1. Vždy jedzte raňajky, dokonca aj keď nie ste hladný

“Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa.”

Počuli ste už niekedy toto tvrdenie?

Určite už niekoľkokrát.

Aká je, ale pravda.

Veľká väčšina lekárov a výživových poradcov svojím klientom radí, aby pravidelne raňajkovali. Ich najčastejším argumentom je, že raňajky po nočnom spánku zrýchľujú  metabolizmus.

Z tohto dôvodu sa potom väčšina ľudí núti do jedenia raňajok a to dokonca aj keď vôbec nie sú hladní.

Pravdou však je, že jedenie raňajok kvôli chudnutiu vôbec nie je nutné.

V skutočnosti výskumy ukazujú, že jedenie alebo vynechávanie raňajok má veľmi malý efekt na hmotnosť a vynechávanie raňajok má dokonca o trochu lepšie výsledky pri chudnutí ako ich jedenie (1,2,3).

Jedna štúdia ukázala, že ľudia ktoré vynechávali raňajky zjedli na obed o 140 kalórií viac ako ľudia, ktorí raňajky jedli.

Dôležité je, ale pripomenúť, že u ľudí ktorí neraňajkovali bol na konci dňa ich celkový kalorický príjem o 400 kalórií menší (3).

Je dôležité si uvedomiť, že každý človek je individualita. Niekomu ráno raňajky chutia, pretože cítia a hlad a bez nich by nevedeli fungovať.

Ja napríklad raňajkujem iba v prípade, že vstávam v určitý čas. Napríklad ráno pred siedmou hodinou mi raňajky nechutia. Necítim hlad a nemám potrebu raňajkovať.

Tak neraňajkujem.

Na druhú stranu, raňajky medzi siedmou a ôsmou hodinou už potrebujem. Môj žalúdok oznamuje hlad, tak raňajkujem.

Takže v prípade, že ráno nepociťujete hlad – nech už ide o akékoľvek dôvody, nemá zmysel sa do raňajok nútiť.

Keď ste ráno hladný, doprajte si raňajky s vysokým obsahom bielkovín, ktoré vás dokážu zasýtiť a zabránia tak tomu, aby ste sa pri obede prejedli (4,5).

Pravidelné raňajkovanie vám naozaj nepomôže schudnúť. Nejedzte preto ráno, keď necítite hlad. Keď ste naopak ráno hladný, vyberte si jedlo s vysokým obsahom bielkovín.

2. Doprajte si ovocný detox

Detoxikácia.

Ovocný detox alebo detox ovocnými šťavami je veľmi populárny.

Slogany na nás zo všetkých strán kričia, že vďaka detoxu ovocnými šťavami schudnete za týždeň 4 kilogramy a zbavíte sa toxínov.

V skutočnosti však pre tieto vyhlásenia existuje iba veľmi málo vedeckých dôkazov, ktoré by potvrdili bezpečnosť a efektívnosť chudnutie vďaka ovocným šťavám (6).

Jedna štúdia ukázala, že ženy počas 7 dní pili pili citrónový džús a mix rôznych sirupov s s obsahom 500 kalórií (7).

Tieto ženy síce schudli a znížili úroveň inzulínovej rezistencie a zápalových markérov, ale oni taktiež stratili v priemere 0,3 kg svalov (7).

Strata svalo znamená jediné. Neefektívne chudnutie a spomalenie metabolizmu.

Ďalším problémom je, že diéty s nízkym obsahom kalórií síce vedú k chudnutiu, ale nie je možné ich aplikovať dlhodobo.

Hlavným problémom je, že tekutinové a šťavové diéty nie sú založené na zdravých stravovacích návykoch, ktoré sú základom pre dlhodobé udržanie novej hmotnosti.

Navyše, tieto ovocné šťavy obsahujú veľký obsah cukru a majú nízky obsah bielkovín a to je pre kontrolu chute do jedla a vaše zdravie naozaj zlá kombinácia (8,9).

Pokiaľ ide o detoxikáciu, tak vaša pečeň a ďalšie orgány túto funkciu vykonávajú každý deň. Preto naozaj nie je potrebné “čistiť” naše telo s cieľom rýchlejšieho chudnutia (10).

Detox ovocnými šťavami vám síce môže pomôcť rýchlo schudnúť, ale nepodporí to zdravé návyky, ktoré sú nutné k tomu, aby ste si svoju novú hmotnosť aj udržali.

3. Nechudnite rýchlo

Konvečný názor väčšiny odborníkov na výživu znie: chudnite pomaly, pretože budete mať väčšiu šancu si potom vašu novú váhu udržať.

Nedávne výskumy však ukázali niečo veľmi zaujímavé.

Vedci totiž prišli na to, že začiatočné rýchlejšie chudnutie nezvyšuje riziko jojo efektu a toho, že sa váha opäť vráti.

V skutočnosti sa rýchle chudnutie ukazuje ako výhoda pre dlhodobý proces chudnutia (11,12,13).

Jedna štúdia zistila, že ľudia ktorí schudli 0,7 kg za týždeň počas prvého mesiaca chudnutia mali až 5 krát väčšiu pravdepodobnosť, že schudnú 10% svojej telesnej hmotnosti do 18 mesiacov, ako ľudia ktorí chudli pomalším tempom (13).

Je dôležité poznamenať, že schudnutie 0,7 kg za 1 týždeň nie je nemožné, pretože napríklad podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) môžeme za zdravé chudnutie považovať strata 0,5 – 1 kg telesnej hmotnosti za týždeň.

Naozaj existujú metódy chudnutia, ktoré sú lepšie ako iné. Myslite však na to, že zníženie kalorického príjmu na extrémne nízku úroveň vám síce dovolí na začiatku rýchlo schudnúť, ale nebude to trvať dlho.

Hlavným dôvodom je, že nedostatočný príjem kalórií má za následok nedostatok energie pre základné fungovanie ľudského organizmu.

Výsledkom potom bude spomalenie metabolizmu a fakt, že takúto metódu chudnutia vzdáte, pretože jednoducho ju dlhodobo nie je možné dodržiavať.

Konečný výsledok tak môže byť oveľa horší, ako by ste predpokladali.

Pravdou je, že relatívne rýchle chudnutie v začiatkoch procesu chudnutia, nezvyšuje riziko jojo efektu a vrátenia schudnutých kilogramov. Naopak rýchle chudnutie v začiatkoch môže z dlhodobého hľadiska viesť k lepším výsledkom. Vyhnite sa, ale pri rýchlom chudnutí metódam hladovania či diétam postaveným na ovocných šťavách. Tieto diéty totiž obsahuje veľmi nízky kalorický príjem, ktorý vedie k spomaleniu metabolizmu a jojo efektu.

Na ktoré ďalšie veľmi rozšírené mýty pri chudnutí môžete zabudnúť?

A ako naopak tieto mýty nahradiť funkčnými tipmi?

Otočte prosím na 2. stránku.

Pokračovať v čítaní článku

 

1
2
Tomáš je autor projektu Nutrition Experts, ktorého poslaním je učiť ľudí, ako získať vysnívanú postavu, zvýšiť svoju kondíciu, získať viac energie, odstrániť únavu a to vďaka správnym informáciám o výžive postavených na vedeckých základoch. Je absolventom Univerzity Komenského FTVŠ v Bratislave a Karlovej univerzity FTVS v Prahe. Tomáš sa odborne zaoberá výživou, telesnou zdatnosťou, nadváhou a obezitou u detí i dospelých, prednáša a publikuje v odborných časopisoch na Slovensku i v zahraničí.