(Za)chráňte svoje črevo

(Za)chráňte svoje črevo - Spravodaj Tomáša Hadžegu
(Za)chráňte svoje črevo
Oznámkujte tento článok 🙂

Spravodaj Tomáša Hadžegu

Viac ako 35 ton potravín, 

zje priemerný človek za svoj život. (1)

Ako, ale výber a zloženie týchto potravín vyzerá u väčšiny ľudí?

Rafinované výrobky, sladké nápoje, pridaný cukor, pridané tuky atď.

Tento typ stravovania vyvoláva v našom tráviacom systéme nerovnováhu črevných baktérií. Tento stav pritom súvisí s inzulínovou rezistenciou, priberaním, zápalmi, obezitou, zápalovými ochoreniami čriev a rakovinou hrubého čreva. (2, 3, 4, 5)

Vysoký stres mení usporiadanie črevných baktérií, čo môže mať za následok ich nerovnováhu (6) a znižovanie počtu dobrých črevných baktérií. (7)

Nerovnováha črevných baktérií sa môže v našom tele “prezradiť” rôznymi varovnými signálmi, ktorými, ale bohužiaľ väčšinou nevenujeme pozornosť. Najčastejšie sú to únava, zníženie koncentrácie, či mozgová hmla (vyčerpanosť, zmena nálad, pocit “vypnutia” myslenia i tela).

Tieto príznaky sú prvým varovným signálom, že niečo v našom živote nerobíme správne a, že keď tieto príznaky budeme naďalej ignorovať naše telo sa môže posunúť o level vyššie. A to napríklad smerom k vzniku potravinovej alergie (napr. celiakia, laktóza atď.). No a keď nám ani toto upozornenie nestačí, prichádza na rad chronické ochorenie.

70 % imunity skrýva naše črevo

a preto je jeho zdravie pre nás oveľa dôležitejši ako si myslíme. (8) Zdravie nášho čreva totiž priamo ovplyvňuje nielen našu imunitu, ale rovnako tak aj to, ako funguje náš mozog. (9)

Vedeli ste, že 95 % hormónu šťastia serotonínu sa uvoľňuje v našom tráviacom trakte? (10)

Kvôli nízkym hodnotám serotonínu v črevách tak, môžete cítiť nízku úroveň energie, mozgovú hmlu, či smútok. (11)

Stres náš každodenný

Keď sme my ľudia každý deň vystavení stresovým situáciám (či sme už vo veľkom zhone, trčíme v dopravnej zápche alebo si robíme nejaké starosti), uvoľnuje naše telo stresové hormóny kortizolu, ktoré pri nadmernom uvoľnovaní môžu poškodiť náš tráviaci i imunitný systém. (6,7)

Tento stav následne vedie k nerovnováhe črevných baktérií. Keď k tomu ešte pridáme nezdravé jedlo, môžeme sa veľmi rýchlo dopracovať nielen k poruche imunitného systému a vyššej náchylnosti k infekciám či ochoreniam, ale taktiež aj k depresii či úzkosti. (11)

U ľudí so “stresovým typom” čreva sa podľa čínskej medicíny stretávame okrem problémov s obličkami, poruchami imunity, či problémami so štítnou žľazou, taktiež aj s vlastnosťami ako sú workoholizmus, citlivosť, hlboké myslenie. Títo ľudia môžu byť na dlhodobé stresové faktory omnoho viac citlivejší a tento fakt, sa tak môže následne negatívne prejaviť na zdraví ich tráviaceho systému.

© Mgr. Tomáš Hadžega, PhD.
Zakladateľ Výživovej poradne Hadžega, Online výživovej poradne Dr. Hadžega a autor projektu Nutrition Experts.

PS: Chceli by ste zmeniť svoje stravovanie a životný štýl, ale neviete, ako na to? Objednajte si svoj termín výživovej konzultácie tu. Získate individuálne a odborné odporúčania priamo Vám na mieru.

Chcete získavať ZDARMA výsledky osemročných skúseností Tomáša Hadžegu?

Chcete mať ZDARMA informácie, za ktoré by ste dali stovky eur?

Prihláste sa k odberu Spravodaja Tomáša Hadžegu o výžive. 3-4 krát mesačne získate cenné informácie priamo do Vášho emailu. Prihlásiť sa môžete na tomto odkaze.