Prečo med zvyšuje vašu hmotnosť a čo s tým urobiť?

Je med dobrý alebo zlý?
Prečo med zvyšuje vašu hmotnosť a čo s tým urobiť?
Oznámkujte tento článok 🙂

Je med naozaj príčinou zvyšovania hmotnosti?

Môže med škodiť vášmu zdraviu?

Je med horší, ako cukor?

Môžu med konzumovať ľudia s cukrovkou?

Práve o tom bude tento článok.

Med je v mnohých kruhoch považovaný za nezdravú potravinu. Hlavným dôvodom je jeho obsah cukru a to konkrétne fruktózy. Fruktóza je totiž hlavným vinníkom priberania hmotnosti.

Med však nie je iba fruktóza. Je to potravina, ktorá je ľuďom dostupná v ich celej evolučnej histórii a ešte aj v dnešných časoch ho môžeme získavať v jeho prirodzenej forme.

Naozaj sa z medu priberá?

Je dôležité myslieť na to, že zloženie a výživové vlastnosti medu sa môžu rôzne líšiť. Závisia totiž od zdrojov nektáru, teda od kvetov ktoré sa nachádzajú v blízkosti včelieho úľa.

Typická dávka medu tak podľa výživových údajov obsahuje:

  • 82% cukru, podľa hmotnosti
  • polovica tohto cukru (40% celkovej hmotnosti) je fruktóza
  • len stopové množstvá vitamínov a minerálov
  • rôzne antioxidanty (1)
  • jeho relatívny obsah glukózy a fruktózy sa môže značne líšiť a jeho glykemický index sa pohybuje od najnižšej po najvyššiu hodnotu

Z dôvodu veľkého obsahu fruktózy sa med vôbec neodporúča ľuďom s nadváhou alebo ľuďom s cukrovkou. Títo ľudia totiž bojujú s veľkou záťažou fruktózy a sacharidov a preto by sa medu mali vyhnúť čo najväčším oblúkom.

Škodí med vášmu zdraviu?

Vďaka určitým faktorom, ktoré sú silnými ukazovateľmi stavu zdravia a prípadného rizika ochorenia v budúcnosti dokážeme určiť kam sa celkové zdravie človeka uberá.

Týmito dôležitými ukazovateľmi sú najmä cholesterol, triglyceridy a glukóza v krvi.

Ľudia, ktorí trpia cukrovkou majú veľké problémy so všetkými týmito ukazovateľmi zdravia.

Randomizovaná* kontrolná štúdia, ktorej sa zúčastnilo 48 diabetikov a ktorí konzumovali med po dobu 8 týždňov ukázala, že títo ľudia dokázali znížiť svoju telesnú hmotnosť, triglyceridy, celkový cholesterol – zatiaľ čo sa ich HDL (dobrý) cholesterol zvýšil.

U sledovaných ľudí však rovnako došlo k zvýšeniu HbA1c (marker hladiny glukózy v krvi), čo je považované najmä u ľudí s cukrovkou za negatívny fakt. (2)

*Randomizovaná štúdia je typ štúdie kde sa používa spôsob náhodného výberu zúčastnených ľudí. Tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že si skupiny, ktoré sa štúdie zúčastnili budú podobné a tým sa zlepšuje možnosť porovnania výsledkov.

Ďalšia štúdia u zdravých, diabetických a subjektov so zvýšenou hladinou tuku v krvi  ukázala, že (3):

  • Med zvýšil hladinu cukru v krvi menej, ako dextróza (glukóza) a sacharóza (glukóza a fruktóza). Aj u medu síce dochádzalo k zvýšeniu hladiny cukru, ale menej ako glukózy a fruktózy.
  • Med znížil C-reaktívny proteín (CRP) – marker zápalu.
  • Med znížil LDL (zlý) cholesterol, triglyceridy v krvi a zvýšil HDL (dobrý) cholesterol.
  • Med rovnako tak znížil homocysteín, ďalší krvný marker spojený s ochorením.

Výsledky niektorých štúdií na potkanoch ukázali, že konzumácia medu u nich vedie k nižšiemu oxidačnému stresu, nižším hodnotám triglyceridov a nižšiemu tukovému prírastku, ako u konzumácii cukru alebo purifikovanej fruktózy. (4, 5)

Zo štúdií teda vyplyvá, že med dokáže znížiť hodnoty LDL (zlého) cholesterolu a zvýšiť hodnoty (HDL) dobrého cholesterolu. Rovnako tak dokáže pozitívne ovplyvniť hodnoty krvných markerov, ktoré sú spojené so vznikom zápalov, ktoré sú príčinou vzniku  civilizačných ochorení. Med rovnako, ako cukor zvyšuje hladiny cukru v krvi, ale v nižších hodnotách.

Je med horší, ako cukor?

Aj napriek tomu, že je med rovnako, ako cukor zložený z fruktózy, nerafinovaný med obsahuje taktiež množstvo rôznych antioxidantov, ktoré môžu mať vážne dôsledky na ľudské zdravie.

Antioxidanty v strave sú totiž spojené so zlepšeným zdravotným stavom a nižším rizikom ochorenia. Dve vedecké štúdie testované na ľuďoch ukázali, že konzumácia medu z pohanky zvyšuje antioxidačnú hodnotu krvi. (6, 7)

Med môže mať rovnako tak určité liečivé vlastnosti pri aplikácii na pokožku, zabíjaní baktérií a urýchlení hojenia rán. (8, 9)

Obsah antioxidantov u rôznych druhov medu sa môže meniť až 20 násobne. Vo všeobecnosti povedané, tmavšie medy, ako je napríklad pohánkový med sú lepšou variantou, ako medy svetlé. Pri výbere medu teda zvoľte radšej med tmavší.

Čo sa týka pečenia niektorých príležitostných zdravých receptov, med sa zdá byť výbornou alternatívou, ako v receptoch nahradiť cukor.

Otázka teda je…

Mali by ste konzumovať med?

Rozhodnutie je na vás a záleží na viacerých faktoroch.

Keď ste zdravý, aktívny a nepotrebujete chudnúť, tak med pre vás nemá žiadný škodlivý účinok a vyzerá to tak, že je pre vás oveľa menej škodlivý ako cukor.

Avšak ľudia s nadváhou alebo diabetici, ktorí bojujú so záťažou fruktózy a sacharidov, by sa pravdepodobne mali medu vyhnúť, čo najväčším oblúkom.

A aké potraviny títo ľudia konzumovať môžu?

Akým spôsobom dokážu znížiť svoju hmotnosť?

Čo by mali do svojej stravy zaradiť?

Odpovede nájdete v našich štyroch jedinečných videách o chudnutí a výžive zdarma. Tak sa na nich mrknite.

Nájdete v nich vedecky overené postupy, ako naozaj schudnúť bez hladu a únavy, iba vďaka výber správneho jedla. Všetko overené na vedeckých základoch… Žiadne blafy a výmysly.

VIDEA nájdete tu >>

KLIKNITE TU A ZÍSKAJTE 4 VIDEA O CHUDNUTÍ ZDARMA

 

Tomáš je autor projektu Nutrition Experts, ktorého poslaním je učiť ľudí, ako získať vysnívanú postavu, zvýšiť svoju kondíciu, získať viac energie, odstrániť únavu a to vďaka správnym informáciám o výžive postavených na vedeckých základoch. Je absolventom Univerzity Komenského FTVŠ v Bratislave a Karlovej univerzity FTVS v Prahe. Tomáš sa odborne zaoberá výživou, telesnou zdatnosťou, nadváhou a obezitou u detí i dospelých, prednáša a publikuje v odborných časopisoch na Slovensku i v zahraničí.
error: Obsah je chránený!