Má hladovanie zmysel?

Má hladovanie zmysel? - Spravodaj Tomáša Hadžegu
Má hladovanie zmysel?
Oznámkujte tento článok 🙂

Spravodaj Tomáša Hadžegu

Má hladovanie zmysel?

Hladovanie sa praktizovalo stovky rokov dozadu a hralo dôležitú úlohu v mnohých kultúrach, či náboženstvách. Takže aj napriek aktuálnej popularite hladoviek, to v skutočnosti nie je nič nové.

Môže nám držanie hladovky pomôcť v našom bežnom živote?

Hladovka je vlastne absencia jedla. A zvyčajne trvá 24-72 hodín. Dlhšie sa odporúča iba pod lekárskym dohľadom. Hladovanie môže mať mnoho podôb:

1. Hladovanie vodou.
2. Hladovanie džúsmi a šťavami.
3. Prerušované hladovanie.
4. Čiastočné hladovanie.
5. Hladovanie obmedzením kalorického príjmu.

Každý typ držania hladovky je trochu odlišný. A preto si človek môže vybrať to, čo práve jemu najviac vyhovuje.

Je bezpečné hladovať?

Najdôležitejšie je vedieť, že hladovaniu by sa mali vyhnúť ľudia s cukrovkou, starší ľudia, ľudia s ochorením DNY, adolescenti alebo ľudia, ktorí majú veľmi nízku telesnú hmotnosť. Títo ľudia by nemali hladovku vykonávať sami. Môže to pre niektorých znamenať ohrozenie ich života.

Aké výhody hlad prináša zdravým ľuďom? 

Existujú vedecké výskumy, ktoré ukazujú, že hladovanie:

1. Podporuje kontrolu krvného cukru a znižuje inzulínovú rezistenciu.
2. Zlepšuje krvný tlak, hladinu triglyceridov a cholesterolu.
3. Zrýchľuje metabolizmus.
4. Zvyšuje produkciu rastového hormónu.
5. Oddiaľuje starnutie a predlžuje dĺžku života.
6. Môže slúžiť ako prevencia rakoviny a zlepšuje efektivitu chemoterapie.

Keď sa rozhodnete krátku hladovku vyskúšať, uistite sa, že nepatríte do rizikovej skupiny a začnite pomaly. Napríklad, skúste prerušované hladovanie 1 deň v týždni. Znamená to, že vydržíte – ženy 14 hodín bez jedla a muži 16 hodín bez jedla. Do tejto doby môžete počítať aj dobu spánku. Počas obdobia hladovky pite vyššie množstvo vody, minerálky alebo vody s citrónom. Približne o 20-30 % viac ako v bežný deň.

Keď patríte do kategórie ľudí, ktorým sa hladovanie neodporúča, neskúšajte ho. Existujú iné, rovnako účinné tipy, ktoré Vám môžu prospieť. Ale o tom niekedy nabudúce.

© Mgr. Tomáš Hadžega, PhD.
Zakladateľ Výživovej poradne Hadžega, Online výživovej poradne Dr. Hadžega a autor projektu Nutrition Experts.

PS: Chcete zmeniť svoj celkový životný štýl, stravovanie či pohybový režim? Objednajte si svoj termín výživovej konzultácie tu. Získate individuálne a odborné odporúčania priamo Vám na mieru.

Chcete získavať ZDARMA výsledky osemročných skúseností Tomáša Hadžegu?

Chcete mať ZDARMA informácie, za ktoré by ste dali stovky eur?

Prihláste sa k odberu Spravodaja Tomáša Hadžegu o výžive. 3-4 krát mesačne získate cenné informácie priamo do Vášho emailu. Prihlásiť sa môžete na tomto odkaze.