Jablčný ocot na chudnutie. Zázrak alebo krok do prázdna?

Jablčný ocot na chudnutie. Zázrak alebo krok do prázdna?
Jablčný ocot na chudnutie. Zázrak alebo krok do prázdna?
Oznámkujte tento článok 🙂

 

Jablčný ocot na chudnutie.

Slovné spojenie, ktoré nie je medzi ľuďmi príliš rozšírené. Pár desiatok jednotlivcov však už o ňom počulo. Aj ho vyskúšalo. A… Dopadlo to rôzne.

Jablčný ocot v skutočnosti z rôznych dôvodov používali dlhé roky naši predkovia. A to dokonca už pred tisíckami rokov. Verili by ste tomu?

Viac ako tisíc rokov, už ľudstvo používa jablčný ocot. Logicky by tak mal veľmi dobre fungovať. Inak by už upadol do zabudnutia. Alebo nie?

V tomto článku sa dozviete, či jablčný ocot na chudnutie skutočne funguje alebo nie. Či je to účinná pomôcka alebo iba ďalší pohodlný a nefunkčný pokus.

Čo je vlastne jablčný ocot?

Jablčný ocot sa vyrába z jabĺk. To vám už asi došlo. Jablká sa narežú a skombinujú s kvasinkami. Tento proces premení cukor z jabĺk na alkohol. A posledný krok pozostáva z pridania baktérie, ktorá alkohol vykvasí a vytvorí z neho kyselinu octovú.

Tadááá. Jablčný ocot je hotový. Úplne jednoduché, však?

Jablčný ocot sa pri kvalitnej a tradičnej výrobe vyrába až 1 mesiac. V dnešnej superrýchlej dobe to však výrobcovia zvládnu za 1 deň. Prečo strácať čas. Čas sú predsa peniaze. Aspoň sa to tak tvrdí.

Jablčný ocot sám o sebe je veľmi nízkokalorický. 1 polievková lyžica (15 ml) má iba 5 kalórií. (1) To je dobrá správa. Porovnajte si to s cukrom. Klasickým bielym. Ten má na 1 polievkovú lyžicu (15 g) 60 kalórií. (2)

Je teda jablčný ocot na chudnutie vhodnejší ako cukor? Z pohľadu kalórií určite áno.

Čo však na to hovorí veda?

Pomôže vám jablčný ocot naozaj schudnúť?

Aká je jeho odporúčaná denná dávka?

Má aj nejaké nebezpečné účinky?

Jablčný ocot na chudnutie

Aktuálne neexistuje vo vedeckom svete príliš veľa štúdií, ktoré by sa zaujímali o to, či jablčný ocot na chudnutie funguje alebo nie.

Jediná štúdia, o ktorú sa v tejto problematike môžeme oprieť, je náhodná kontrolná štúdia, ktorá bola vykonaná v Japonsku. (3) Táto štúdia je považovaná u problematiky jablčného octu a jeho vplyvu na chudnutie za najkvalitnejšiu.

Za prvé, je to kontrolná štúdia. Kontrolné štúdie sú vo vede považované za zlatý štandard. Za druhé, skúmala 144 ľudí. Nie je to až tak príliš veľa, ale je to lepšie, ako keby bola vykonaná na iba pár desiatkách, či jednotkách ľudí. Proste je to zatiaľ to najlepšie, čo nám môže prezradiť, ako vplýva jablčný ocot na chudnutie.

V tejto vedeckej štúdií bolo 144 obéznych japonských študentov rozdelených na tri skupiny. Títo študenti počas absolvovania tejto štúdie nepili alkohol. Inak však pokračovali vo svojom bežnom životnom štýle. Ich stravovanie ani pohybový režim neboli žiadnym spôsobom upravované.

Študenti v tejto štúdii boli rozdelení do troch skupín a pili denne po dobu 12 týždňov rozdielne množstvo jablčného octu, ktorý bol zmiešaný s pól litrom vody.

A rozdelenie študentov vyzeralo takto.

Skupina A – pila 0,5 litra vody s 15 ml (1 polievková lyžica) jablčného octu.

Skupina B – pila 0,5 litra vody s 30 ml (2 polievkové lyžice) jablčného octu.

Skupina C – pila 0,5 litra vody s 0 ml jablčného octu. Táto skupina bola označená ako placebo.

A aké výsledky títo študenti dosiahli?

Skupina A. (1 PL jablčného octu denne)

  • schudla -1,2 kg
  • znížila % tuku o -0,7 %
  • znížila obvod pásu o -1,4 cm
  • znížila hladinu triglyceridov o -26 %

Skupina B. (2 PL jablčného octu denne)

  • schudla -1,7 kg
  • znížila % tuku o -0,9 %
  • znížila obvod pásu o -1,9 cm
  • znížila hodnotu triglyceridov o -26 %

A čo skupina C? Tá bez jablčného octu. Čo sa s ňou stalo?

Táto placebo skupina pribrala 0,4 kg a ich obvod pásu sa o trošku zvýšil.

Čo z toho teda vyplýva?

Z tejto štúdie vyplýva, že jablčný ocot na chudnutie pomáha! Výsledky nie sú nejako extrémne veľké, ale funguje to. Predsa len schudnúť 1,7 kilogramov za tri mesiace nie je bohviečo. Avšak, keď si vezmeme, že je to vlastne bez námahy, tak prečo nie.

Aby sme, ale na “plnú hubu” mohli vyhlásiť, že jablčný ocot na chudnutie naozaj funguje, na to by som si ešte chvíľu počkal. Potrebujeme totiž na toto tvrdenie viac kvalitnejších a podrobnejších štúdií.

Okrem tejto štúdie existujú u kombinácie jablčný ocot na chudnutie aj ďalšie štúdie, ktoré túto problematiku skúmali. Tie napríklad zistili, že jablčný ocot môže podporiť sýtosť a znížiť tak vďaka tomu príjem kalórií. (4, 5)

Tieto štúdie však boli vykonané na veľmi malom vzorku ľudí. Takže ich nemôžeme považovať za stopercentne pravdivé a určujúce. Sú totiž ako malé blikanie baterky v tme.

Jablčný ocot a zdravotné výhody

Okrem chudnutia, môže mať za určitých okolností jablčný ocot pozitívny vplyv aj na naše zdravie. Vedecké výskumy na túto tému ukázali, že jablčný ocot:

Znižuje po jedle hladinu krvného cukru a inzulínu (dávka 15 g denne). V prípade, že sa konzumuje s vysokosacharidovým jedlom. (6, 7, 8)

Zlepšuje citlivosť na inzulín (dávka 20 g denne). Pri konzumácii vysokosacharidového jedla až o 34 %. (9) Čo nie je tak úplne málo.

Zlepšuje symptómy syndrómu polycystických vaječníkov (PCOS). Pri užívaní 15 g jablčného octu denne, po dobu 90-110 dní, došlo k 57 % obnove ovulácie. Táto zmena bola pravdepodobne spôsobená zlepšením inzulínovej citilivosti. (10)

Zabíja baktérie a vírusy. Ktoré môžu byť príčinou otravy jedlom. Podľa niektorých vedeckých štúdií dokáže jablčný ocot zabiť až 90 % baktérií a 95 % niektorých vírusov. (11, 12)

Tieto vedecké výskumy o vplyve jablčného octu na zdravie vyzerajú veľmi nádejne, ale znovu sa budem opakovať. Boli vykonané iba v skupinách o jednotkách ľudí. A to je pre konečné závery veľmi slabé. Znamená to, že nemôžeme tieto výsledky zovšeobecniť na veľkú skupinu ľudí. Na to potrebujeme väčšie a kvalitnejšie vedecké štúdie.

Jablčný ocot a bezpečnosť

Ako je to s jablčným octom a bezpečnosťou?

Môže ho konzumovať úplne každý a bez obmedzení?

Nehrozia nám žiadne negatívne účinky?

Konzumácia jablčného octu je pre väčšinu ľudí bezpečná. Avšak je potrebné dodržať určité odporúčania.

Podľa jednej vedeckej štúdie, konzumácia jablčného spolu so škrobovým jedlom (napr. zemiakmi) spomaľuje vyprázdnenie žalúdka. Zvýši sa tak náš pocit sýtosti a znížia hodnoty krvného cukru i hladiny inzulínu. (13)

Tento stav sám o sebe, nie je pre väčšinu ľudí negatívny. Avšak, u ľudí s cukrovkou 1. typu je to inak. Títo ľudia majú vďaka zdravotnému obmedzeniu spomalené vyprázdňovanie žalúdka (odborne nazývané gastroparéza). A tento ich stav by sa pri spomalenom vyprázdňovaní žalúdka z dôvodu konzumácie jablčného octu, mohol ešte viac zhoršiť. (14)

Z tohto dôvodu sa ľuďom s cukrovkou 1. typu konzumácia jablčného octu neodporúča.

Ako jablčný ocot konzumovať?

Jablčný ocot je možné konzumovať v rôznych formách. Môžete ho napríklad použiť pre ochutenie šalátov, rovnako ako olivový olej. Množstvo si prispôsobte podľa chuti. Myslite, ale na to, že je to ocot. Tak, aby ste to neprepálili.

Vo vode sa konzumácia jablčného octu odporúča nasledovne:

Maximálne 1-2 polievkové lyžice za deň. Rozmiešať vo vode. Ideálne v pól litry. Najlepšie je si toto množstvo rozdeliť na 2-3 dávky za deň. A vypiť ich pred jedlom.

Nemyslite si ale, že čím viac jablčného octu vypijete, tým viac a rýchlejšie schudnete. Takto to nefunguje. Naopak. Vyššie dávky denné ako 2 polievkové lyžice, vám môžu poškodiť zubnú sklovinu. Pretože je to proste kyslý ocot.

Keď s jablčným octom nemáte žiadnu skúsenosť, začnite s 1 čajovou lyžičkou denne. Rozmiešajte si ju v 3 dcl pohári vody a vypite. Sledujte, ako to na vás bude pôsobiť. Na základe tohto zistenia dávku zvyšujte.

Určite nepite jednorázovo viac ako 1 polievkovú lyžicu. Inak budete cítiť nevoľnosť.

Nepite jablčný ocot samotný. Pite ho iba s vodou. Inak vás bude páliť v ústach i v pažeráku.

A nechcete asi dopadnúť, ako jedna žena, ktorej sa tabletka jablčného octu zasekla v pažeráku tak, že si popálila hrdlo. (15)

Takže tabletky radšej nie. Skôr tekutú formu. Ale pomaly. Postupne.

Záver

Podľa vedeckých štúdií vám jablčný ocot pri chudnutí môže pomôcť. Nečakajte však žiadne veľké zázraky. Ani schudnutia cez noc. Bude to trvať mesiace. To si radšej dajte záležať na úprave stravovacích návykov a životného štýlu. Bude to väčšie množstvo a rýchlejšie.

Jablčný ocot môže mať pozitívne účinky aj pri určitých zdravotných problémoch. Ako je napríklad syndróm polycystických vaječníkov (PCOS). Ani v tomto prípade by som to, ale nebral ako zázračný nástroj. Hlavným dôvodom je veľmi nízky počet ľudí, na ktorých bol vplyv jablčného octu v tomto prípade testovaný.

Keď ste však zdravá osoba, ktorá netrpí cukrovkou I. typu a lekár vám žiadnym spôsobom nezakázal užívanie jablčného octu z určitých zdravotných dôvodov, skúsiť to môžete. Na vlastnú zodpovednosť.

Myslite ale na dodržanie maximálne 2 polievkových lyžíc denne. Vyššie dávky vám nepomôžu. A uškodiť si snáď zbytočne nechcete.

© Tomáš Hadžega

 

Tomáš je autor projektu Nutrition Experts, ktorého poslaním je učiť ľudí, ako získať vysnívanú postavu, zvýšiť svoju kondíciu, získať viac energie, odstrániť únavu a to vďaka správnym informáciám o výžive postavených na vedeckých základoch. Je absolventom Univerzity Komenského FTVŠ v Bratislave a Karlovej univerzity FTVS v Prahe. Tomáš sa odborne zaoberá výživou, telesnou zdatnosťou, nadváhou a obezitou u detí i dospelých, prednáša a publikuje v odborných časopisoch na Slovensku i v zahraničí.
error: Obsah je chránený!